Kajkaš KAJ? – opis završnog događaja

Kajkaš KAJ? – opis završnog događaja

Udruga Kajkaviana održala je 10. 6. u svojim prostorima na Trgu Matije Gupca 27 u Donjoj
Stubici završni događaj projekta Kajkaš KAJ? koji je Ministarstvo znanosti i obrazovanja
financiralo u iznosu od 18 082,5 eura. Projekt je Kajkaviana izvela uz pomoć pet partnerskih
škola: OŠ Donja Stubica, OŠ Marija Bistrica, OŠ Matije Gupca Donja Stubica, OŠ Oroslavje
i OŠ Vladimir Bosnar Stubičke Toplice.

U Kajkavianinu izložbenom prostoru prikazani su najuspjeliji među izvrsnim učeničkim radovima pristiglim na natječaj. Program završnog događaja bio je streaman, a održan je u prepunoj dvorani, pred više od 120 osoba, i to – naravno – na kajkavici. Na početku se okupljenima obratila Ines Krušelj-Vidas, predsjednica udruge Kajkaviana, a ostatak programa vodio je voditelj projekta Andrija Jurki.

Ukratko su predstavljeni rezultati ankete o uporabi kajkavskoga narječja među osnovnoškolcima. Anketa je na uzorku od 300-tinjak učenika i učenica pokazala kako kajkavski još uvijek nije teško ugrožen, ali se gube neka njegova morfološka pa čak i leksička obilježja. Potvrđeno je i kako se kajkavski nešto češće upotrebljava u obiteljskom okruženju nego u školskim prijateljskim odnosima, a djeca čiji djedovi i bake kajkaju češće i sama preuzimaju tu naviku. Prema tome, edukativne aktivnosti koje su se na projektu provodile u školama bile su svrsishodne, uključujući promocije znanstvene slikovnice o kajkavskom književnom jeziku.

Nakon ovakvog uvoda pristupilo se prikazivanju i nagrađivanju učeničkih radova. I djeca i odrasli sa zanimanjem su pratili raskoš različitih načina na koje su osnovnoškolci
obradili kajkavske poslovice, zagonetke, viceve, čak i dramske tekstove. Učenici, njihove mentorice i knjižničarke dobili su nagrade (u obliku relevantnih knjiga kajkavske tematike) i pisane zahvale za sudjelovanje, a učiteljice su razredima u kojima su provodile aktivnosti ponijele još privjeske za ključeve s poveznicom na kajkavski rječnik i slatke paketiće.

Radovi od 1. do 4. razreda uglavnom su se temeljili na likovnom izražaju – odabrani su te ilustrirani željeni tekstovi koje su neki razredi uz pomoć mentorica ukomponirali i u zajedničke videosnimke. Publika se ovdje uključila u pogađanje odgonetki na postavljene zagonetke, a mogle su im pomoći ilustracije rješenja. Radi ograničenja prostora izložena su po 3 rada iz svakog razreda, od kojih je po jedan posebno pohvaljen (osim situacije u kojoj su dva rada iz jedne škole dobila jednak broj glasova pa su oba donijela pohvalnicu). Slijedi popis mentorica i razreda iz kojih su izloženi radovi: Biserka Ciglenečki​ (1. r. OŠ Marija Bistrica); Martina Drempetić​ (OŠ Vladimir Bosnar Stubičke Toplice); Snježana Sitarić-Knezić (3. r. OŠ Oroslavje); Ivanka Lisak (3. r. OŠ Matije Gupca Donja Stubica); Ksenija Sović​ (4. r. OŠ Donja Stubica); Ankica Šuk​ (4. r. OŠ Oroslavje).

Prisutni su mogli uživati i u dvjema predstavama, naravno uz sveprisutni “kaj”. Prva od njih bila je kajkavska prerada Crvenkapice koju su odigrali lijepo kostimirani učenici 4. b pod mentorstvom Ankice Šuk.

Učenici od 5. do 8. razreda na natječaj su slali videosnimke svojih interpretacija kajkavskih viceva i anegdota. Snimke su, osim dobrih fora, sadržavale kostime, promjene lokacija, glazbu, više glumaca… Publika se ovdje dobro nasmijala, a nastavili su se nizati gromoglasni aplauzi kojima su okupljeni od samog početka iskazivali podršku kreativnim malim kajkavkama i kajkavcima. Naravno, nije tu bilo samo zabave, bilo je i lica zamišljenih nad životnim istinama izrečenim na njihovu materinskom narječju. Slijedi popis mentorica i razreda iz kojih su prikazani radovi: Anita Klemar​ (6. r. OŠ Marija Bistrica); Romina Gorički Mihaljinec​ (7. r. OŠ Vladimir Bosnar Stubičke Toplice); Anamarija Grabušić​ (6. i 8.r. OŠ Donja Stubica); Vesna Jakopović​ (7. r. OŠ Matije Gupca Gornja Stubica).

Osim već navedenih učiteljica-mentorica, neprocjenjivu su ulogu u izvršenju Kajkaš KAJ?-a imale projektne partnerice knjižničarke: Ines Krušelj-Vidas (OŠ Matije Gupca Donja Stubica)​, Danica Leštek (OŠ Donja Stubica)​ te Blanka Doko​ (OŠ Vladimir Bosnar Stubičke Toplice). Njima i predstavnicama vodstva 5 partnerskih škola također su dodijeljene prigodne nagrade i zahvalnice.

Točku na “kaj” stavila je izvannastavna skupina Dramske igre i vježbe sastavljena od učenika 6. a OŠ Vladimir Bosnar Stubičke Toplice​ pod mentorstvom Blanke Doko. Događaju su prisustvovali i načelnici Donje Stubice i Stubičkih Toplica te ravnateljice osnovnih škola Matije Gupca Donja Stubica (Sanja Knezić) i Vladimir Bosnar Stubičke Toplice (Brigitte Gmaz). Nakon jednosatnog programa uslijedio je domjenak za okupljene uz daljnje razgledavanje multimedijalne izložbe svih pristiglih učeničkih radova.


Prema svemu viđenome na završnom događaju čini se kako učenici partnerskih osnovnih
škola na pitanje “Kajkaš kaj?” odgovaraju potvrdno, a projekt Kajkaš KAJ? dao im je dodatan poticaj da to nastave činiti u još većoj mjeri. Kajkaviani predstoji obrađivanje evaluacija te izrada službenog izvještaja Ministarstvu znanosti i obrazovanja. Naime, planira se
sljedeće godine ponovna provedba sličnog projekta, vjerojatno s 5 drugih partnerskih škola.

Djelići dobre atmosfere s završnog događaja sačuvani su u priloženoj fotogaleriji.